XT500 met led Na lang nadenken en op markplaats verschillende keren bekeken te hebben, toch overstag gegaan op de led-verlichting. Alleen is de XT nu niet meer orgineel meer wat verlichting betreft, maar goed, gezien worden is ook wel belangrijk. We stonden met de XT&SR500-stand op het veteraantreffen in Woerden, waar het erg gezellig was. Harrie, van de led-verlichting, kwam langs om zijn visitekaartjes af te geven. Ik kwam in gesprek met hem over de verlichting voor de XT, toen zei hij, “Ik sta binnenkort bij jou in de buurt” “Dan kom ik langs om te kijken naar het setje”. Ik heb zo’n setje gekocht, zonder de koplamp, want ik had al een H4 halogeen koplamp. Trots naar huis, gelijk begonnen met het installeren, wat niet moeilijk is, want er zat een goede beschrijving bij. Alles werkte perfect, en de richtingaanwijzers zag je goed. Na een week dacht ik, waarom dan ook niet de koplamp? Harrie gebeld, dat ik naar Huissen kwam om een led-koplamp te halen. Ik heb de unit mee genomen, om te kijken of het paste, moest iets eraf vijlen om de unit passend te maken, maar dat ging goed! In gesprek met Harrie zei ik, “jammer dat er ook geen alarmverlichting op een XT zit”. Hij zei “daar heb ik een schakelaar voor” Ik zei “doe maar, probeer ik het ook thuis gekomen natuurlijk gelijk aan de slag en het werkt, het moet niet gekker worden een XT met alarmverlichting, wel leuk. Ik ben blij dat ik over ben gestapt op led 6volt. Het is zeker een aanrader. Kijk maar eens op de site www.harrieabc.nl Je krijgt er geen spijt van, succes. Stephan van den Bos rijdend op een xt500 uit 1976 14 In het doosje aanwezig: - Voorlamp led BA20D 25/25 - Led knipperlichtrelais 6 volt - 5 led lampjes BA9S, 4 watt 6 volt - 1 led lampje BA9S, 4 watt voor knipperlicht controle lampje. - 4 led lampjes BA15S, 21 watt 6 volt ( knipperlicht lampjes , gebruikt 1 watt ) - 1 led lampje BAY15D, 21/5 watt 6volt ( achterlicht, gebruikt 1 watt ) - 2 gekoelde weerstanden - draadbinders en rol zwarte tap - 2 stroom verbinders - gebruiksaanwijzing ( voor Yamaha en ook voor andere motoren te gebruiken) Bij relais met 2 poot knipperlicht relais kan dit relais direct ingebouwd worden, wel even op plusdraad en mindraad letten. Indien u een 3 poot knipperlicht relais hebt, vervalt de massa draad, rest blijft het zelfde. Voordat u begint met het relais aansluiten, verwijderd u eerst de standaard knipperlicht lampen van de knipperlichten. De plusdraad ( + ) wordt aangesloten op (B of +, rood gemaakt) van het knipperlichtrelais. Voor de zekerheid met proeflampje en contact aan controleren. De stuurdraad die naar de schakelaar toe gaat wordt aangesloten op (L) andere aansluiting. De bruine draad (massa) vervalt bij standaard 3 poot relais, deze kunt u verwijderen. Monteer de gekoelde weerstanden onder het zadel, bij het luchtfilter. ( zie foto, vorm kan afwijken ) Er wordt er één onder het metalen frame geschoven en één op het luchtfilterhuis gemonteerd. Pas dit eerst, voordat je de weerstanden vastplakt met de tape. En maak de vlakken eerst goed vetvrij. Het oogje komt aan de massa van de accu. De twee witte lange draden op de foto ( kan bij u een andere kleur zijn ) gaan naar het rubber onder het zadel. Haal de draadboom evt. los die naar achteren loopt en tape ze erbij vast of zet ze vast met de draadbinders en maak de twee draden vast totbij het rubber aansluitpunt. Haal de draden door het rubber en sluit ze aan de voeding draden van de knipperlichten met behulp van de rode stroom verbinder of bij weinig ruimte steek ze in de ronde stekker en druk de andere erin. Plaats de lampjes in de knipperlicht units. Monteer het stadslicht lampje en de voorlamp BA20D, teller verlichting lampjes, de controle lampjes en het controle lampje voor de knipper-lichten dit is het platte BA9S lampje. Contact aan en alles moet werken.
Bij vragen altijd bellen.
tel: 06-20500994
www.harrieabc.nl